עצמאי בשטח, הוידאו ברשת מכתיב את חוקי המשחק

"Video killed the radio star,
pictures came and broke your heart"

ה"באגלס", הרכב פופ זניח שפעל באנגליה בסוף שנות ה-70, הותיר אחריו להיט ענק שבישר והגדיר את עידן ה-MTV, "הוידאו חיסל את כוכב הרדיו". כמעט ארבעה עשורים חלפו מאז וגם היום, מה שעשה הוידאו לרדיו בשנות השמונים, הוא עושה לטלוויזיה ולחלקים גדולים מעוגת הפרסום.

Cropped image of woman watching 3D movie on mobile phone

טכנולוגיה שמשנה דפוסי צפייה
בפברואר 2005, הקימו 3 צעירים אתר אינטרנט בשם Youtube, לשיתוף ואחסון קבצי וידאו. שנה וחצי מאוחר יותר, רכשה גוגל את האתר האלמוני תמורת 1.65 מיליארד דולר. בתריסר השנים שעברו מאז, יצר Youtube גלי הדף ותגובות שרשרת, ששינו סדרי עולם בתחום התקשורת, הפרסום ותרבות הפנאי.
Youtube לקח את המושג 'כל העולם במה', ונתן פשוטו כמשמעו הזדמנות לכל אחד להפוך לכוכב רשת. הרגע הזה בו סרטון אישי של נערה אלמונית מוויסקונסין, הופך לויראלי וצובר מאות אלפי צפיות, הוא סוג של קסם. באופן יחסי, רק המעטים המצוידים בכשרון והרבה מזל, מצליחים לפצח את הנוסחה, עובדה שלא מעמעמת את 'הקסם' – אלא רק מחדדת את ההבנה שכדאי להיות שם.
ברגע שטכנולוגיית הסטרימניג השתפרה והצפייה בוידאו ברשת הפכה לנגישה וחלקה, גם הרגלי הצפייה השתנו. אנשים התרגלו לצרוך וידאו במחשב או בסמארטפון והדרישה לתכנים מעניינים המותאמים לפורמט, הלכה וגברה. במקביל יותר ויותר חברות מסחריות וארגונים הבינו שגם הם חייבים להיות במגרש התוכן הוויזואלי ברשת. השינוי הזה יצר ביקוש אדיר לאנשי מקצוע בתחום.
פגשנו את נועם ורדי, במאי, תסריטאי ועורך, המתמחה ביצירת תוכן ויראלי, ומרצה בכיר בתחומי הוידאו ב"הבצפר של חברות הפרסום". נועם התעכב על הנקודה הזו: "מקצועות הוידאו הם מהמקצועות הצומחים ביותר כיום, לצד מקצועות התכנות וזו מגמה שהולכת וגדלה- יוצר וידאו חסר עבודה צריך לבדוק טוב-טוב מה הוא עושה לא בסדר- כי כל אחד צריך היום וידאו. בשנים ספורות, הוידאו תפס יותר ממחצית תעבורת האינטרנט והמגמה בעלייה קיצונית. לכל מקום שאליו תביטו, תראו וידאו מרצד לו ואפילו בעלי עסקים קטנים, כמו מספרות ורופאי שיניים, פתאום רוצים להביע את עצמם ואת העסק שלהם בוידאו.״

תפיסה שונה של הפקה
פן נוסף במהפכת ה-Youtube קשור לתפיסה של 'ערכי הפקה'. עד לפני מספר שנים, הפקת פרסומת לטלוויזיה היתה עסק מורכב ויקר. חלק מזה קשור לתקציב המדיה, וחלק קשור לתפיסה של ערכי הפקה. פרסום הגרילה, שניסה ללכת בעקבות 'כוכבי רשת' ויראלים שמפיקים בתנאי תת-תקציב, שינה את כל זה. עידן ה-Youtube (ופלטפורמות שיתוף ויראלי כמו Facebook ו-Instagram), נתן הכשר להפקות זולות. כיום, גם לעסקים זעירים יש אפשרות לייצר תוכן וידאו פרסומי וזו באמת מהפכה. נועם ורדי מוסיף עוד נקודה חשובה בהקשר הזה: ״ הכיף הגדול הוא שעד לא מזמן, וידאו איכותי ומרשים דרש צוות ותקציב ברמה לא הגיונית לאדם פרטי, אבל היום "נגמרו התירוצים". אם וידאו זורם לך בדם, אין באמת מקום לטענות על כסף או תוכנות מסובכות, כתשובה לשאלה "למה אתה לא הופך ליוצר וידאו". תוכנות עריכה, ציוד צילום, תאורה ואפילו סאונד, הפכו לנגישים עד כדי כך, שהם נמצאים בכיסם של אנשים, מבלי שהם שמים לב. iPhoneX מצלם איכותי ויפה יותר, ממצלמות מקצועיות שהייתי מצלם איתן וידאו-קליפים לפני עשור.״

מודל חדש של רווחים
לא הכול ורוד. כמו בכל מהפכה גם במהפכת היוטיוב יש נפגעים.
בעולם הפרסום המסורתי, עוגת התקציב השתנתה. הוידאו ברשת דחק לשוליים אמצעי מדיה אחרים וכמעט חיסל את הפרינט והרדיו. הסיפור הדרמטי באמת קשור לתעשיית הטלוויזיה. Youtube ועשרות אתרי נישה דומים, שינו את הרגלי הצפייה ואפשרו צריכת תוכן וידאו בחינם. יחד עם גל "שיתוף הקבצים", ה-Kodi והטורנטים, זו כבר בעיה. גם אם ברמה הישירה צרכנים חוסכים כסף, יצרני התוכן צריכים למצוא מודל חדש של רווחים אם הם רוצים לשרוד, ובסופו של יום גם ציבור הצופים יצטרך לתרום את חלקו במשוואה. בינתיים זוהי שעתם הגדולה של יוצרי הוידאו הקטנים, או כמו שמסכם את הסוגיה נועם ורדי:
״המגמה הכי משמעותית, באה לידי ביטוי בנטישת הקהל את הטלוויזיה המסורתית. מגמה שסוגרת את הגולל סופית, למי שמתלבט אם להפוך ליוצר וידאו, אפילו אם זה באמצעים ביתיים. אפילו תכניות טלוויזיה שהושקעו בהן מיליוני שקלים, זוכות לקהל של כמה עשרות אלפי צופים בלבד. לאחר שאותם התכנים בדיוק עולים לרשת, פתאום צומחת חשיפתם לקהל של מאות אלפים ויותר. התקווה שלי היא שיותר יוצרים עצמאים שמפיקים את הסדרות, השעשועונים ותוכניות האירוח שלהם בבית, יגיעו לפני השטח ויהפכו את שידורי העתיד לנינוחים ואנושיים יותר.״

מאמרים קשורים

פה מתחילים איתנו